הסבר על הקפאת ביציות מבחירה

פוריות וגיל האישה:

פוריות האישה יורדת עם התקדמות הגיל ובעיקר לאחר גיל 35. מעל גיל 40 קיימת אפשרות שיקשה מאד להרות ויתכן שאפילו יהיה בלתי אפשרי להרות כלל. בשנים האחרונות, הגיל שבו מנסים להרות הולך ומתאחר. בנוסף, יותר נשים אינן מוצאות זוגיות ומתקרבות לגיל שבו עלולות לפספס את היכולת להיות אימהות.

כיון שכך, ניתן להקפיא ביציות בגיל הפוריות, לשם השגת הריון גם בגיל מבוגר יותר. 

מהו התהליך הטיפולי?

לשם השגת הביציות על הנשים לעבור טיפול הדומה לטיפול הפריה חוץ גופית, שבו גורמים לשחלות לייצר זקיקים מרובים באמצעות תרופות הורמונליות ושואבים את הביציות מתוך הזקיקים בתהליך הכרוך בדרך כלל בהרדמה כללית קצרה. מחזור הטיפול אינו פוגע במהלך החיים הרגיל, ורק ביום שאיבת הביציות צריך לפנות יום לטיפול. 

את הביציות שנשאבו ניתן לשמור שנים רבות בהקפאה במכלים עם חנקן נוזלי. במועד מאוחר יותר (אבל רק עד גיל 54) ניתן להפשיר את הביציות, להפרות אותן עם זרע של בן זוג (או תורם זרע) ולהחזיר את העוברים שייווצרו לחלל הרחם, לשם השגת הריון ולידה.

רוב הביציות שורדות את תהליך ההקפאה וההפשרה, אולם הפריה תקינה והשגת הריון אינם מובטחים בכל מקרה. עפ'י מחקרים, בגיל 30 נחוצות כ- 20 ביציות מוקפאות על מנת להבטיח ילד אחד לפחות, אולם בגיל 38-40 נחוצות 60-80 ביציות מוקפאות.

הגיל המומלץ להקפאת הביציות הוא לפני 35. בהקפאה בגיל מאוחר צריך מינון גבוה יותר של תרופות הורמונליות, ושואבים פחות ביציות בכל מחזור. גם הסיכוי להשגת הריון יורד עם הגיל. 

בדרך כלל, נחוץ מחזור טיפול אחד או שניים לשם השגת מספר הביציות הנחוץ.

בנשים מבוגרות יותר, או כאלה עם רזרבה שחלתית נמוכה, יהיה צורך במספר סבבי שאיבה גדול יותר.

מה מותר לפי נוהלי משרד הבריאות:

בשנת 2011 פרסם משרד הבריאות נהלים המאפשרים הקפאת ביציות למטרת שימור פוריות מבחירה, כלומר ללא סיבה רפואית. עפ'י נהלים אלה, נשים בגילאים 30 עד 41 יוכלו לעבור עד 4 סבבי שאיבת ביציות, בהם יוקפאו עד 20 ביציות.

תקנות החדשות שפורסמו ב- 2022 מגדילות את מספר הליכי שאיבת ביציות מקסימלי המותר לנשים לצורך שימור פוריות מ-4 ל-6 שאיבות, וכן מגדילות את מספר הביציות המקסימלי שניתן לשאוב מ-20 ביציות ל- 25 עד 35 ביציות. נשים שעברו הליכי שימור פוריות בעבר, יוכלו לבצע סבב נוסף, בהתאם לרצונן וגילן בעת השאיבה. 

חשוב להזכיר, שהתהליך לא כלול בסל הבריאות ואינו ממומן ע"י קופות החולים (כלומר- במימון פרטי).

הקפאת עוברים ושימור פוריות מסיבות רפואיות.